LA LEGGENDA DI COLAPESCE

Dai Racconti del PitrèLeonardo-Lucchi-Colapesce

Cola Pisci era un farotu, ca sapia natari megghiu d’un pisci, basta diri ca java di Missina a Catania e di Catania a Missina, sempri sutt’acqua.

‘Na vota vinni lu Re ccà a Missina, e sintíu diri ch’avianu a Missina st’omu maravigghiusu, ch’era lu primu nataturi. Sintennu accussì, lu vosi vìdiri.

Cola fu chiamatu e si prisintau a lu Re.

– Dimmi: è veru (cci dici lu Re) ca tu sai ben natari?

– Maistà, sì!

Allura lu Re cci jittau ‘na spada a mari, e Cola si calau e l’annau a pigghiiari.

Vidennu chistu, la Riggina cci jittau ‘n aneddu, non cci cridennu chi Cola Pisci lu putía pigghiar; e Cola Pisci lu pigghiau.

– Allura m’hai a sapiri a diri chi cosa cc’est sutta lu pedi d’ ‘u Sarvaturi (Forte del SS Salvatore della Lanterna di Messina) – cci dici lu Re.

Cola si jetta a mari, osserva e torna:

– Sapiti chi cc’è, Maistà ? Cc’ est ‘na caverna, chi porta un gran’ focu

Lu Re non ristau sudisfattu di sta cosa; dici :

– Nenti: non mi sapisti diri nenti. Ora si cc’è ssa caverna e tu mi sai purtari la cìnniri di ssu focu, io ti fazzu un bonu cumprimentu.

Scinníu arreri Cola, arrivau ddassutta, si bruciau la mani e si nni ‘nchianau.

– Eccu, Maistà! – e cci prisintau la mani bruciata.

Risposta di lu Re:

– Non su’ cuntentu ancora. Tu ha’ a tràsiri jintra di la caverna; e m’ hai a diri unni corrispunni stu focu.

– Riali Maistà – cci dissi Cola – si io scinnu, no ‘nchianu cchiù supra: nni su’ sicuru.  (A Cola Pisci mi cci parrava lu cori).

Lu Re pi fallu pigghiari di puntu, cci dissi ca un omu valenti non havi mai paura di nuddu.

– Uliti accussì? io lu fazzu; ma io cci perdu la vita.

Mi si pigghia na ferra:

– Si sta ferra – dici – ‘nchiana bruciata, ‘oli diri sugnu mortu; si non è bruciata, sugnu vivu.

Scinníu e trasíu, cu sta ferra ‘nta la mani, jintra sta caverna. ‘A ferra si bruciau e vinni ‘n summa. Cola Pisci arristau bruciato e non ‘nuchianau cchiù.

Lu Re fici chistu pi vidiri si era veru chi la caverna currispunnía cu suttaterra, ed era unu di li sustegni di la Sicilia.

2013_8975_249206

Splendida l’interpretazione di questa canzone cantata da molti cantanti, tra i quali spiccano Otello Profazio e Mara Eli.

La genti lu chiamava Colapisci

pirchì stava ‘nto mari comu ‘npisci

dunni vinia non lu sapia nissunu

fors’ era figghiu di lu Diu Nittunu.

 

‘Ngnornu a Cola u re fici chiamari

e Cola di lu mari curri e veni.

O Cola lu me regnu a scandagghiari

supra cchi pidamentu si susteni

 

Colapisci curri e và.

Vaiu e tornu maestà.

 

Cussì si jetta a mari Colapisci

e sutta l’unni subitu sparisci

ma dopu ‘npocu, chistà novità

a lu rignanti Colapisci dà.

 

Maestà li terri vostri

stannu supra a tri pilastri

e lu fattu assai trimennu,

unu già si stà rumpennu.

 

O destinu miu infelici

chi sventura mi predici.

Chianci u re, com’haiu a fari

sulu tu mi poi sarvari.

 

Su passati tanti jorna

Colapisci non ritorna

e l’aspettunu a marina

lu rignanti e la rigina.

Poi si senti la sò vuci

di lu mari ‘nsuperfici.

 

Maestà! ccà sugnu, ccà

Maestà ccà sugnu ccà.

‘nta lu funnu di lu mari

ca non pozzu cchiù turnari

vui priati la Madonna

ca riggissi stà culonna

ca sinnò si spezzerà

e la Sicilia sparirà.

 

Su passati tanti anni

Colapisci è sempri ddà

Maestà! Maestà!

Colapisci è sempri ddà

519db010

E’ una delle leggende più belle e famose della Sicilia, che racchiude in sé l’amore incondizionato che lega ogni siciliano al suo mare.

C’era una volta, tanto tempo fa, un ragazzo di nome Nicola, detto Cola, figlio più piccolo di una numerosa famiglia di pescatori, che viveva a Messina. Cola amava il mare, gli piaceva immergersi anche in profondità per scoprire tutti i segreti che nascondevano i fondali, e amava i pesci. Lo amava talmente tanto che trascorreva più tempo in acqua che sulla terra ferma. Era come se il mare fosse il suo habitat naturale! A volte riusciva a stare in acqua anche per diversi giorni, infilandosi nella pancia dei pesci più grossi.

Tutti lo credevano matto, a cominciare dalla sua stessa famiglia, perché raccontava delle storie incredibili sulle strane creature che vivevano negli abissi.  La madre era disperata, non sapeva più che fare con questo figlio scansafatiche, che non solo non provvedeva a lavorare, ma si permetteva pure il lusso di rigettare in mare i pesci che il padre ed i fratelli avevano appena pescato. E tutto questo perché lui amava le creature del mare e non sopportava che qualcuno le uccidesse.

Eppure la sua fama si diffuse ben presto tra la gente, fino ad arrivare alle orecchie del re Federico il quale, incuriosito da questo strano personaggio, volle conoscerlo. A bordo della sua nave, al largo di Messina, i due si conobbero ed il re volle subito mettere alla prova le capacità di Colapesce. Prese una coppa d’oro e la gettò in mare, chiedendo a Colapesce di riportargliela. Cola si immerse e dopo alcune ore tornò a galla con la coppa in mano.

Il re, stupefatto da una simile impresa, si fece raccontare dal ragazzo cosa aveva visto in fondo al mare e, un po’ per curiosità, un po’ perché ancora nutriva qualche dubbio, decise di mettere ancora alla prova le abilità di Colapesce: prese la corona e la gettò in mare. Colapesce si immerse ma tornò a galla dopo 2 giorni e 2 notti con il viso intristito.

Disse di avere visto la Sicilia poggiata su 3 colonne: la prima completamente integra; la seconda leggermente scheggiata; ma la terza era molto danneggiata, a causa di uno strano fuoco che divampava in fondo al mare. Il re non riusciva a credere alle parole del ragazzo. Figuriamoci, come può un fuoco divampare negli abissi? Chiese a Colapesce di immergersi nuovamente e di guardare meglio la situazione. Cola non voleva saperne di immergersi di nuovo, quello che aveva visto era raccapricciante ma il re insisteva: dapprima gli diede del codardo e poi gettò in mare l’anello della principessa. Ora tutti sappiamo che 2 sono le cose che un uomo non riesce a sopportare: essere preso per codardo e vedere una fanciulla triste. E così Colapesce decise di immergersi per compiere la sua missione. Portò con sé un sacchetto di lenticchie dicendo che se le avessero viste tornare a galla, era il segno che lui non sarebbe mai più tornato.

Dopo alcuni giorni le lenticchie tornarono a galla ma di Colapesce non si seppe più nulla. Molti sostengono che sia rimasto in fondo al mare a sorreggere la colonna oramai distrutta e proteggere la Sicilia dalla sua distruzione. Molti altri hanno interpretato il significato dei 3 oggetti d’oro: la coppa rappresentava il denaro; la corona il potere; l’anello l’amore. E lui per amore sacrificò la sua vita.